Recykling plastiku, czyli przetworzenie zużytego produktu, w taki sposób, aby powstała jego nowa wersja do wykorzystania, może iść w dwóch kierunkach. Downcycling i upcycling to metody na drugie życie plastiku.
Po umieszczeniu plastiku w odpowiednio oznaczonym pojemniku do recyklingu – kolor żółty – trafi on do przetworzenia w wyspecjalizowanej firmie. Powtórne życie zyska zarówno wtedy, jeśli w wyniku procesu przetwórczego zyskamy produkt o mniejszej wartości niż rzecz przetwarzana (downcycling), jak i wtedy, kiedy uzyskamy produkt o większej wartości (upcycling).
Sektory, które najwięcej korzyści czerpią z przetwarzanych opakowań to przemysł opakowaniowy (prawie 40% ponownego wykorzystania), budowlany, motoryzacyjny i elektroniczny.
Warto przetwarzać ponownie plastik, bo oprócz pozyskania surowca, oszczędzamy wodę i energię, które służą do jego pierwotnego wyprodukowania. Pamiętajmy, że plastik, który raz pojawi się w obiegu, zostaje z nami praktycznie na zawsze w środowisku. Jego cząsteczki są tak powszechne, że znajdują się właściwie wszędzie, także niestety w naszych organizmach.
Już teraz w morzach i oceanach na świecie pływa ponad 5 MILIARDÓW TON plastiku.
Co możemy zrobić, żeby ograniczać jego zużycie?
- zastępować, gdzie się da innymi materiałami, które mają szybszy i łatwiejszy proces rozkładu np. bambusowe szczoteczki do zębów, szczotki z bambusa i agawy, patyczki biodegradowalne, myjki loofah, zmywaczki kokosowe i jutowe
- korzystać z opakowań i przedmiotów wielorazowych – torby na zakupy, butelki na napoje, waciki kosmetyczne wielorazowe pieluchy, podpaski, maszynki do golenia
- segregować odpady i dawać im szanse na drugie życie – worki na śmieci biodegradowalne kompostowalne, ściereczki i zmywaczki z plastiku pozyskanego z mórz i oceanów, patchworkowe poszewki na poduszki, patchworkowe kosmetyczki podróżne.
Większość firm, która produkuje odzież widzi już jak świetnie można wykorzystać w nowych kolekcjach materiały pochodzące z przetworzonego plastiku - upcyklingu. H&M, adidas, Tchibo… – to od Ciebie zależy jakiego wyboru dokonasz i co kupisz.
Również firmy produkujące żywność zaczynają przykładać większą wagę do tego, w co pakują swoje produkty. Coraz więcej widzimy szklanych opakowań, ale miło też kupić jajka lub truskawki w tekturowych łubiankach.
Zmieniamy naszą świadomość i potrzeby konsumenckie, bo widzimy, że recykling - nie tylko plastiku – ma sens.